Detta avsnitt berör samtliga delar inom alpin skidteknik: Mekanik, underlag, utrustning, interaktion samt funktionell anatomi. Delarna är stora och komplexa och det är viktigt att komma ihåg att som skidlärare, skidtränare och skidåkare besitta tillräcklig övergripande kompetens inom samtliga områden. Ledaren och åkaren behöver alltså inte vara expert inom alla berörda ämnesområden för att förstå och tillämpa skidtekniken.
Avsnittet innehåller mycket information under respektive del och det är viktigt för lärandet och förståelsen för skidtekniken att varva teori och praktik. Strukturen i utbildningsmaterialet är uppbyggt för att främja modellen för erfarenhetsbaserat lärande (länk till detta), det vill säga ett holistiskt lärande där vi tar in och bearbetar kunskapen på olika sätt (uppleva, reflektera, teoretisera, experimentera). Reflektionsfrågor och förslag till metoder finns löpande i de olika delarna.
Informationen presenteras ur ett objektivt icke-värderande perspektiv i syfte att ge läsaren utrymme att fatta egna beslut utifrån resultatet åkaren önskar uppnå. Detta tillsammans med det erfarenhetsbaserade lärandet syftar till att främja individ- och situationsanpassad teknik och metodik för åkaren.
Innehållet i avsnittet utgår från ämnesområden som anses vara sanning. Syftet med detta är att använda ett gemensamt språk som är vedertaget och inte enbart används inom skidtekniken. Därför kan det förekomma begrepp och termer som för vissa läsare känns igen från tidigare erfarenheter och för andra läsare kan de vid första anblick upplevas komplicerade.
Innehållet i avsnittet är uppdelat enligt följande:






