Teknikmodellen delas in i fyra delar:
- Förutsättningar
- Målbild
- Utförande
- Feedback
Dessa är faktorer som används för att beskriva skidtekniken och modellen presenterar hur de samverkar för att utvecklas som skidåkare. Modellen syftar till att praktiskt tillämpa skidtekniska områden och är ett flödesschema där åkaren rör sig genom de olika delarna under och efter åket.
Förutsättningar
Förutsättningarna kan vara många och för att underlätta förståelsen kategoriseras de i inre och yttre. De inre beskriver individens fysiska och psykiska förutsättningar och kan vara allt från tidigare skador och träningsbakgrund till självförtroende och målsättning. Yttre förutsättningar är allt ifrån krafter, underlag och utrustning till bansättning i en storslalombana eller storleken på hoppet i parken. Både inre och yttre förutsättningar kommer att påverka resultatet oavsett om åkaren tar hänsyn till dem eller inte. Åkaren kan exempelvis inte ha samma rörelsehastighet i kroppen då denne åker i låg fart kontra hög fart, förutsatt att åkaren strävar efter att uppnå de övergripande tekniska målen.
Åkaren behöver inte ta hänsyn till de rådande förutsättningarna, dock kommer målbilden bli svårare att uppnå om inte förutsättningarna tas i beaktning.
Målbild
Målbilden beskriver åkarens val av sväng eller teknik och bestäms innan utförandet sker. En målbild kan vara allt ifrån en tydligt belastad ytterskida, linjeval i en slalombana, trick i parken till att ha så kul som möjligt eller att ta sig ned utan att ramla. Målbilden sätts upp på egen hand av åkaren eller i samråd med instruktören.
Innan utförande
För att öka sina chanser att uppnå sin målbild krävs en tydlighet i vad åkaren behöver göra för att lyckas. Detta fastställs genom att, utifrån de inre och yttre förutsättningarna, identifiera vilka interaktioner åkaren behöver göra och vilka rörelser som är bäst lämpade. När förutsättningar förändras behöver åkaren justera interaktionen mellan skidorna och snön för att fortsatt sträva mot uppsatt målbild, vilket åkaren gör åkaren genom att ändra sina rörelser.
Utförande
I teknikmodellens utförandedel kopplas förutsättningarna och målbilden samman och åkaren börjar agera. Utförandet kan ses som en kedjereaktion: Rörelser som skapar interaktioner som ger resultat.
Rörelser → Interaktion → Resultat
Rörelserna som åkaren väljer att utföra bör gå i linje med de interaktioner som krävs för att uppnå uppsatt målbild. För att nå den uppsatta målbilden måste rörelserna anpassas under åket eftersom de yttre förutsättningarna kommer att variera.
Utförandedelen berör både tekniska och anatomiska begrepp. Information om vilka exakta rörelser och interaktioner som kan användas och vilka effekter de ger beskrivs i en fördjupning senare i materialet.
Feedback
Feedback delas upp i två kategorier: inre och yttre och sker vid två tillfällen; under- och efter utförandet.
Feedback under utförandet
Under åket kommer åkaren att använda inre feedback för att utvärdera svängarna och eventuellt justera rörelser för att få en annan interaktion mellan skida och snö i kommande svängar. Justeringarna görs i syfte att nå tidigare uppsatt målbild, eller för att nå en ny målbild som uppkommit på grund av förändringar i förutsättningarna.
Tillgång till den yttre feedbacken är begränsad under utförandet om inte instruktören kan kommunicera direkt till åkaren.
Feedback efter utförandet
Till skillnad från feedback under utförandet syftar feedbacken efter utförandet till att sammanfatta åket i sin helhet. Sammanfattningen syftar till att identifiera huruvida åkaren nådde sin målbild eller ej. Detta kan åkaren komma fram till genom egen reflektion (inre feedback) eller via samtal med till exempel instruktören (yttre feedback).
Eventuella förändringar inför kommande åk, antingen mot tidigare målbild eller mot ny uppsatt målbild, bestäms på egen hand eller i samråd med till exempel instruktören.
Fördjupning om feedback finns att läsa här.
Att arbeta i teknikmodellen
Modellen används på olika sätt beroende på om en instruktör eller åkare arbetar i den. Erfarenhetsnivåer mellan olika åkare kommer också spela en roll i hur arbetet sker i modellen.
Åkaren behandlar modellens samtliga delar under åket, erfarenhetsnivån och medvetandegraden hos åkaren avgör hur många gånger respektive del i modellen berörs. Det innebär att den medvetna åkaren har förmågan att läsa av, tolka och justera sitt utförande flera gånger under åket.
Den mindre medvetna åkaren har inte samma förmåga och kommer därför inte kunna göra justeringar under åket i lika stor utsträckning. Åkaren kan behöva få stöd i form av yttre feedback från instruktören för att känna in sitt utförande och uttrycka sina upplevelser kopplat till de skidtekniska termerna.
En medveten åkare har mer nyanserade intryck medan den omedvetna har mer generella och abstrakta upplevelser. Processen i att tolka och bearbeta upplevelserna, orsakerna och genomföra förändring skiljer sig beroende på medvetandegrad hos åkaren.
Fullt medveten åkare
Upplevelse
Jag hamnar bak i ingången av svängen och känner att genomböjningen av skidan minskar vilket resulterar i en större sväng än min målbild.
Orsak
Ett för lågt läge i svängväxlingen vilket skapades av sträckta fotleder och böjda knäleder. Min massa hamnade därför bakom skidans mittpunkt när jag startade svängen.
Förändring
Min lösning blir att tänka fram och upp med höften när jag är i svängväxlingsfas och påväg in i nästa sväng.
Omedveten åkare
Upplevelse
Det gick alldeles för fort och jag tappade kontrollen.
Orsak
Backen var för brant.
Förändring
Byte av backe.
Att analysera sig själv och göra justeringar under åket är en färdighet som kräver mycket träning och erfarenhet. Intrycken från svängen ska snabbt tolkas och göras om till rörelser som ger samma eller en annan effekt på interaktionen. Denna inre feedback kan utvecklas genom yttre feedback. Instruktören ställer reflekterande frågor i syfte att främja åkarens förmåga att förstå sina rörelser. När åkaren väl har förstått vilken effekt rörelserna har kan denne göra förändringar för att få en annan interaktion och således ett annat resultat. En arbetsmodell som främjar åkarens medvetenhet är Erfarenhetsbaserat lärande.
Reflektion:
- När gör du som åkare justeringar av din skidteknik?








