Enter your email Address

Medveten skidteknik
  • Introduktion
    • Materialets struktur och tips för användning
    • Alpin skidåkning ur ett bredare perspektiv
    • Svenska skidrådets övergripande målsättning
    • Modeller, begrepp och metoder
  • Lärande
    • Syn på lärande
      • Samspelet mellan pedagogik, didaktik & metodik
    • Pedagogik
      • Vem?
        • 0-4 år
        • 4-6 år
        • 6-8 år
        • 9-12 år
        • Tonåringar
        • Äldre åkare
        • Uppfattningsförmåga
      • Grupper
        • Gruppens utveckling
      • Inlärningsmiljö
        • Mål
        • Motivation
        • Väder och vind
      • I rollen som ledare
      • Kommunikation
      • Feedback
      • Icke-verbal kommunikation
        • Kroppsspråk
        • Mimik
        • Gester
        • Paraspråk
        • Att tänka på
    • Didaktik
      • Didaktiska ord
      • Lärstilar
      • Tillvägagångssätt
        • Utmaning
      • Planering
      • Erfarenhetsbaserat lärande
      • Självreglerat lärande
    • Metodik
      • Att skapa metoder
    • Reflektion
  • Alpin skidteknik
    • Generellt
      • Alpina skidteknikens ingående delar
      • Teknikmodell
      • Övergripande tekniska mål
    • Mekanik och biomekanik
      • Övergripande mekanik och biomekanik
      • Kraft och rörelse
      • Yttre krafter
      • Krafters verkan på en skidåkare som svänger
      • Balans
    • Underlaget
      • Bakgrund om snö
      • Glidbarhet och formbarhet
      • Övergripande typer av snö
      • Backens lutning
    • Utrustning
      • Skidor
      • Bindningar
      • Pjäxor
      • Stavar
    • Interaktion
      • Utrustningens rörelseplan
      • Plattformsvinkel
      • Styrvinkel
      • Kantningsvinkel
      • Belastning vertikalt
      • Belastning fram och bak
      • Spår
    • Funktionell anatomi
      • Kroppens ledrörelser
      • Perspektiv och rörelseplan utifrån ledrörelser
      • Alpina skidåkningens centrala leder och dess rörelsemöjligheter
      • Ledrörelsers påverkan på interaktionerna
      • Ett exempel utifrån teknikmodellen
    • Helheten
      • Svängens delar
      • Fördjupning av de övergripande skidtekniska målen
      • Ytterligare påverkan mellan skidteknikens ingående delar
      • Åkning i specifika underlag
      • Svängbeskrivningar
        • Plogsväng
        • Sladdande parallellsväng
        • Skärande parallellsväng
  • Metoder
    • Metoder för förståelse om mekaniken
      • Stavisättningens påverkan på svängen
      • Kroppens påverkan på kraftmoment
      • Luftmotståndets påverkan
      • Friktionens påverkan
      • Balansera stav på fingret
      • Centripetalkraft i plogsväng
      • Gravitationens påverkan på hastighet
      • Normalkraftens riktnings beroende av belastningsförändring i sidled
    • Metoder för förståelse om underlaget
      • Skidans plattform
      • Krama snöboll
      • Lutningens betydelse
      • Åka och blunda
    • Metoder för förståelse om utrustningen
      • Pjäxans böjstyvhet
      • Pjäxans lutning framåt
      • Stavens funktioner
      • Hur skidans form påverkar sladdande sväng
      • Bindningens placering, sladdsväng
      • Kantningsvinkelns påverkan på skärande sväng
      • Skidans egenskaper, sladdsväng
      • Skidans påverkan för en nybörjare
      • Hur skidans form påverkar en skärande sväng
      • Uppspända pjäxor
    • Metoder för förståelse om interaktionen
      • Långben-kortben
      • Plog till parallell
      • Drifting
      • Fiskekroken
      • Medvetandegöra skär
      • Medvetandegöra sladd – skär
      • Medvetandegöra sladd – skär 2
      • Släpp-grepp
      • Hasa utför backen
      • Hasa utför backe med varierad belastning fram-bak
      • Ledrörelsers påverkan på interaktionen, parallella skidor
      • Ledrörelsers påverkan på interaktionen, plog
      • Plog med en skidspets på den andra
      • Smörklicken
      • Snurra runt på plana skidor
      • Varierad en-bent plog
      • Varierande plog
      • Solfjädern – Ej skärande
      • Solfjädern – Skärande
    • Metoder för förståelse om funktionell anatomi
      • Belastning fram och bak
      • Medvetna rörelser fram-bak
      • Orgeltramp
      • Träna reglering av vertikal belastning med hopp
      • Fotledens betydelse
      • Ledrörelsers påverkan på interaktionen mellan skida och snö
      • Fotstyrning
  • Litteraturförteckning
  • Aktuellt
  • Om oss
    • Bakgrund och ursprungligt syfte
    • Aktuellt mål med detta material
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Menu Menu

Plog med en skidspets på den andra

Du är här: Startsida1 / Metoder2 / Metoder för förståelse om interaktionen3 / Plog med en skidspets på den andra
Print Friendly, PDF & EmailSkriv ut

Vad har åkaren för tekniskt behov?

  • Medvetenhet om interaktionen mellan skida och snö

Varför vill åkaren uppnå detta tekniska behov?

  • Ökad medvetenhet

Var?

  • Grön, pist
  • Blå, pist

Hur ska behovet uppnås?

  • Åk plog med en skidspetsen på den andra, sväng åt båda hållen.
  • Varför är det lättare åt ett håll?
  • Prova att byta skidspets som ligger på den andra.

Föregående metod – Ledrörelsers påverkan på interaktionen, plog

Nästa metod – Smörklicken

  • Metoder för förståelse om mekaniken
    • Stavisättningens påverkan på svängen
    • Kroppens påverkan på kraftmoment
    • Luftmotståndets påverkan
    • Friktionens påverkan
    • Balansera stav på fingret
    • Centripetalkraft i plogsväng
    • Gravitationens påverkan på hastighet
    • Normalkraftens riktnings beroende av belastningsförändring i sidled
  • Metoder för förståelse om underlaget
    • Skidans plattform
    • Krama snöboll
    • Lutningens betydelse
    • Åka och blunda
  • Metoder för förståelse om utrustningen
    • Pjäxans böjstyvhet
    • Pjäxans lutning framåt
    • Stavens funktioner
    • Hur skidans form påverkar sladdande sväng
    • Bindningens placering, sladdsväng
    • Kantningsvinkelns påverkan på skärande sväng
    • Skidans egenskaper, sladdsväng
    • Skidans påverkan för en nybörjare
    • Hur skidans form påverkar en skärande sväng
    • Uppspända pjäxor
  • Metoder för förståelse om interaktionen
    • Långben-kortben
    • Plog till parallell
    • Drifting
    • Fiskekroken
    • Medvetandegöra skär
    • Medvetandegöra sladd – skär
    • Medvetandegöra sladd – skär 2
    • Släpp-grepp
    • Hasa utför backen
    • Hasa utför backe med varierad belastning fram-bak
    • Ledrörelsers påverkan på interaktionen, parallella skidor
    • Ledrörelsers påverkan på interaktionen, plog
    • Plog med en skidspets på den andra
    • Smörklicken
    • Snurra runt på plana skidor
    • Varierad en-bent plog
    • Varierande plog
    • Solfjädern – Ej skärande
    • Solfjädern – Skärande
  • Metoder för förståelse om funktionell anatomi
    • Belastning fram-bak
    • Medvetna rörelser fram-bak
    • Orgeltramp
    • Träna reglering av vertikal belastning med hopp
    • Fotledens betydelse
    • Ledrörelsers påverkan på interaktionen mellan skida och snö
    • Fotstyrning
Skidåkare i backen

Följ Skidrådet på Facebook

Medveten skidteknik

Ett utbildningsmaterial presenterat av Svenska Skidrådet.

 

Svenska Skidförbundet   Svenska Skidlärarföreningen   Friluftsfrämjandet   SLAO - Svenska Skidanläggningars Organisation

 

Följ Skidrådet på Facebook

Följ Skidrådet på Facebook

Kontakta oss

Har du frågor når du oss enklast via mejladressen: info@skidradet.se

 

 

 

© Copyright - Svenska Skidrådet
  • Link to Facebook
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag godkänner××


How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Accept settingsHide notification only